11 July, 2010

KALAU DAPAT AKU UNDURKAN MASA



Kenapa mesti kita sering bicara
terpecah hati dan duka yang tidak terperi
sedangkan kita tahu
memang tidak ada penghujung yang baik lagi
atau kesudahan memang telah kita jangkakan
bahawa aku harus pergi
dan kita akan mngikut jejak sendiri.

Jika dapat aku undurkan masa
pasti kita tidak berdiri di sini
berbicara tentang kepastian
dan ketidakjujuran
atau menengadah meminta simpatimu
dengan waktuku yang sedikit ini.

Dan jika aku dapat undurkan masa
aku pasti tiada di sini
merayu saban waktu
dan merusuhkan jiwaku
dengan gundah duka tidak terkira
dan pasti aku tidak bertemu dengan ranjau
yang bukan milik siapa-siapa.

Lalu apa gunanya kita berbicara
perkara yang kita sudah tahu
kesilapan dan kesalahan sememangnya milik aku
dan entah berapa kali aku menyesali
bahawa aku bukan meminta hukuman
darimu seberat ini.

Mengertilah bahawa aku bicara
dalam kedukaan dan keresahan
menanti awan menutup lelangit atas kepalaku
menutup mentari hidupku
dan pada waktu itu
aku tetap akan pergi meninggalkanmu.

-10 Julai 2010

0 comments:

 

ARENAPUISI Copyright © 2008 Black Brown Pop Template designed by Ipiet's Blogger Template