04 May, 2010

AKU SUDAH TUA



Dalam usia senja begini
dengan petaka menghantu diri
kesayuan dan kegelapan adalah teman rapatku
kesunyian dan kesepian adalah teman muliaku
usah siapa peringatkan tentang masaku
aku semakin intim dengan teman-teman itu
sering bersamaku sepanjang waktu.

Anak-anakku tidak perlu bimbang
isteriku tidak perlu walang
mereka tahu aku ada ramai kawan
yang sentiasa setia bersamaku
siang dan malam, pagi dan petang
dalam ruang semakin menghimpit ini.

Dalam usia senja begini
aku semakin kaya dengan air mata
aku semakin disirami sebak dan hiba
dan anak-anakku semakin tidak bimbang
kerana hari sentiasa berganti malam dan siang
isteriku juga semakin jauh memandang
kerana aku akan dibawa pergi jua
tiada siapa jadi penghalang.

Dalam usia senja begini. aku
semakin rapat dengan teman sepiku
semakin intim dengan teman sepiku
semakin mesra dengan teman sunyiku
anak-anakku tidak perlu bimbang
isteriku tidak perlu walang
aku semakin serasi dengan teman-temanku
dan aku boleh hidup begini
sebelum aku dibawa pergi.

- April 2010

4 comments:

namoyaki on May 5, 2010 at 2:55 AM said...

dengan petaka menghantu diri

namoyaki on May 5, 2010 at 2:55 AM said...
This comment has been removed by the author.
melayuangkat on May 10, 2010 at 9:43 AM said...

Assalamualaikum,

Aku cinta pada kesepian..
Kesepian memberi aku ketenangan..

Kesepian mengimbau segala kenangan silam..

Kesepian mendatangkan keInsafan..

Ketika kita bersepian, berduaan, terasa manis dan nikmat berIman..

Semua hanya kita kecapi dalam ketenangan dan KeSepian..

Sungguh Sepi itu Indah..

Sepi kita di atas Sejadah..

hanya Sepi, kita dan Allah..

aliadijamina on May 10, 2010 at 9:35 PM said...

At least you have reached that golden age, you're so lucky. Saya pulak tak tahu lah, walau baru 32 tahun lebih, macam-macam penyakit dah mari.

 

ARENAPUISI Copyright © 2008 Black Brown Pop Template designed by Ipiet's Blogger Template